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La professeure Lucie Ménard, membre de l’ISC, est récompensée pour ses travaux portant sur le développement de la parole chez les enfants

La professeure du Département de linguistique Lucie Ménard a obtenu le Ian Gordon Fellow Award. Décerné par l’Université Victoria de Wellington, en Nouvelle-Zélande, ce prix annuel récompense un chercheur pour ses travaux exceptionnels dans un domaine de la linguistique.

Lire la suite dans l’Actualité UQAM du 1er août

Félicitations à Mylène Legault, membre junior de l’ISC, qui figure parmi les lauréates 2019 de la bourse Vanier

Les doctorantes Laetitia Mélissande Amédée, Ariane Godbout, Mylène Legault et Violette Loget figurent parmi les lauréats 2019 de la bourse Vanier. Les candidats à ce programme de bourses, dont la valeur est de 50 000 dollars par année pendant trois ans, sont sélectionnés selon trois grands critères: l’excellence du dossier académique, le potentiel de recherche et les compétences en leadership.

Les quatre Uqamiennes ont obtenu une bourse du Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH) – les deux autres organismes subventionnaires de la bourse Vanier étant les Instituts de recherche en santé du Canada (IRSC) et le Conseil de recherches en sciences naturelles et en génie (CRSNG).

Lire la suite, dans Actualités UQAM, 11 juin.

Félicitations à Darren Saunders, membre junior de l’ISC, qui figure parmi les 20 récipiendaires de la bourse de la Fondation Pierre Elliott Trudeau pour l’année 2019.

La doctorante en droit Éloïse Ouellet-Décoste et le doctorant en linguistique Darren (Daz) Saunders (M.A. linguistique, 2016) figurent parmi les 20 récipiendaires de la bourse de la Fondation Pierre Elliott Trudeau pour l’année 2019. Ces bourses d’études doctorales, d’une valeur de 180 000 dollars et d’une durée de trois ans – un traitement annuel de 40 000 dollars et une indemnité annuelle de déplacement et de réseautage de 20 000 dollars –, sont remises à des étudiants canadiens ou étrangers qui se distinguent par l’excellence de leur dossier universitaire et par leur engagement dans la communauté.

Lire la suite dans Actualités UQAM, 24 mai 2019

François Chabot, CTO, Age of Minds – Attaquer les défis systématiques reliés à l’apprentissage avec des humains dans la boucle (Conférence ISC-CRIA)

François Chabot est un vétéran de l’industrie du jeu vidéo (Capcom) et du traitement de données à large échelle (Google). Il est le CTO de Age of Minds, une jeune entreprise fondée dans le but d’explorer les relations humain-machine dans un monde où ces dernières deviennent de plus en plus intelligentes.

Résumé
Les processus d’apprentissage machine utilisés en industrie tombent généralement dans le cadre de l’apprentissage hors-ligne basé sur de grandes bases de données ou sur des approches par renforcement utilisant des environnements simulés. L’intégration d’humains au sein de la boucle d’apprentissage au-delà de l’approvisionnement participatif présente des défis particuliers. Nous présenterons une vue d’ensemble de ces défis, ainsi que l’approche que nous prenons pour pouvoir les mitiger systématiquement.

Conférence du 15 février 2019

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William J. Clancey – Robotically Mediated Exploration Undersea and on Mars: Work System Design Lessons for Explainable AI

William J. Clancey is a computer scientist whose research relates cognitive and social science in the study of work practices and the design of agent systems. At NASA Ames Research Center, he was Chief Scientist of Human-Centered Computing, Intelligent Systems Division (1998-2013); his team automated file management between Johnson Space Center Mission Control and the International Space Station. His studies relating people and technology include numerous field science expeditions from the Canadian High Arctic to Belize and Polynesia.  He is Senior Research Scientist at the Florida Institute for Human and Machine Cognition in Pensacola.  Read more on William J. Clancey here https://billclancey.name/index.html

Abstract
Using robotic systems operated from NOAA’s ship, the Okeanos Explorer, oceanographers are now able to explore the depths of Earth’s oceans, without leaving their homes. Unlike missions on Mars, undersea robots can be tele-operated, communicating without noticeable delay, and an international remote science team participates as the daily investigation unfolds. I conducted an ethnographic study during the American Samoa Expedition, focusing on how the two onboard scientists communicated with the remote scientists and the engineering team controlling the robots. What does their interaction reveal about explanation requirements for autonomous surveys of Mars or undersea on Europa? What kinds of explanations will unsupervised robots require from the scientists to conduct their journeys?  How do these future needs relate to research on “explainable AI” today?


William J. Clancey – Critical Thinking About AI and Explanation — A Perspective on Accomplishments, Methodology, and Emerging Applications

William J. Clancey is a computer scientist whose research relates cognitive and social science in the study of work practices and the design of agent systems. At NASA Ames Research Center, he was Chief Scientist of Human-Centered Computing, Intelligent Systems Division (1998-2013); his team automated file management between Johnson Space Center Mission Control and the International Space Station. His studies relating people and technology include numerous field science expeditions from the Canadian High Arctic to Belize and Polynesia.  He is Senior Research Scientist at the Florida Institute for Human and Machine Cognition in Pensacola.

Short abstract
Using AI technology appropriately, improving it, and predicting its implications for society requires a scientific understanding of the relation between people and computer systems. When we anthropomorphize automated systems—describing them as exploring, judging, collaborating, etc.—we are claiming from the start what we have set out to do, as if we already have “expert systems” and “smart phones.” Relating “symbolic” and “deep learning” programs to scientific and engineering models enables us to appraise what we have accomplished and to develop “explainable AI” systems—tools that fit and complement how people think and work and remain under our control. Using examples from NASA applications, I show how modeling and simulating people’s practices enables a scientific design methodology that facilitates explanation and creates reusable frameworks.

L’usine cognitive : quelle IA pour les PME québécoises et canadiennes du secteur manufacturier ? Conférences d’ouverture

Présentation de l’ISC avec Albert Lejeune, professeur, département de management et technologie de l’UQAM, et directeur de l’Institut des sciences cognitives de l’UQAM. pdf
Présentation du CRIA avec Roger Nkambou, professeur, département d’informatique de l’UQAM, et directeur, Centre de recherche en intelligence artificielle de l’UQAM. pdf
Mot de bienvenue avec Isabelle Marcotte, Vice-doyenne à la recherche de la Faculté des sciences de l’UQAM.
Mot de bienvenue avec Hélène Fortier, agente de promotion des partenariats de recherche au Conseil de recherche en sciences naturelles et en génie du Canada (CRSNG).

Denise Klein, McGill University – Brain organization for language learning

Dr. Klein is a Scientist in the Cognitive Neuroscience Unit at the Montreal Neurological Institute and Hospital, and an Associate Professor in the Department of Neurology and Neurosurgery at McGill University. She is Director of the Centre for Research on Brain, Language and Music (CRBLM).

Dr. Klein’s talk focused on research utilizing behavioral and neuroimaging methods (functional and anatomical) to discuss timelines in brain development for language learning, brain plasticity and language learning experience

Conférence dans le cadre de la Journée ISC – École de langues, tenue le 9 mai 2019

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Gigi Luk, McGill University – Cognitive Neuroscience Meets Education: Understanding Learning in a Second Language

Dr. Luk is an Associate Professor at the Department of Educational and Counselling Psychology at McGill University

Short abstract : In schools, language minority children are tasked with learning new information through their second, developing language. These children’s learning outcome, when compared with their peers who are proficient in the language of instruction, is often described as inferior. However, linguistic and social factors also contribute to these children’s learning outcome. In this presentation, I will address these factors and suggest that constructive knowledge can be generated by understanding the mechanisms underlying learning through a second language.  I will describe a study that aims to generate constructive knowledge by integrating cognitive neuroscience methods. 

Conférence dans le cadre de la Journée ISC – École de langues, tenue le 9 mai 2019

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Institut des sciences cognitives

Fondé en 2003, l'Institut des Sciences Cognitives de l'UQAM vise à favoriser la recherche et le développement de compétences dans le domaine des sciences cognitives, à en partager les connaissances, à faciliter les échanges interdisciplinaires et à animer la communauté locale.

Coordonnées

Institut des sciences cognitives
Local DS-4202
320, rue Sainte-Catherine Est
Montréal (Québec) H2X 1L7