• Bannière #3 de l'Institut des sciences cognitives

Médiathèque

  • 10 novembre 2017
    Stan Matwin
    Exploration des données textuelles – une perspective de 2017
    Computer science, data mining, artificial intelligence
  • 25 mai 2017
    Andrew D. Cohen
    Applied Linguistic Research on Language Teaching and Language Learning: A look Back and a Look Forward
    Linguistics, language acquisition, applied linguistics
  • 21 avril 2017
    Reyes Llopis-García
    Mind, Body and Space: A Cognitive Linguistics Account for Language Teaching
    Linguistics, Language Acquisition, Cognitive Linguistics
  • 7 avril 2017
    Roger Levy
    Life at the edge of the lexicon: productive knowledge and direct experience in language processing and acquisition
    Linguistics, Language acquisition
  • 24 mars 2017
    Denise Klein
    Bilingualism, language learning and the brain.
    Linguistics, Neuroscience
  • 27 janvier 2017
    Laurent Gosselin
    L’assymétrie modal du temps linguistique: le rôle des visées aspectuelles
    Linguistics, Philosophy
  • 28 octobre 2016
    Signy Sheldon
    Hippocampal contributions to memory and mental construction
    Neuroscience
  • 21 octobre 2016
    Bryce Huebner
    Metacognition and Macrocognition
    Philosophy, collective
  • 23 septembre 2016
    Isabelle Soulières
    Cerveau autiste : des processus de raisonnement atypiques
    Psychology, reasoning, autism
  • 15 avril 2016
    Julien Doyon
    Substrats neuro-anatomiques et corrélats neuro-physiologiques associés à l’apprentissage et consolidation d’habiletés motrices
    Learning, neuroscience, sensori-motor
  • 8 avril 2016
    William J. Clancey
    Projecting Ourselves into Space: The Embodied Experience of Exploring Mars through Robotic Laboratories
    Philosophy, collective, anthropology
  • 11 mars 2016
    Isabelle Mahy
    Communication humaine, changement émergent et innovation sociale à la rencontre des sciences cognitives
    Communication
  • 4 décrembre 2015
    Johanne Saint-Charles et Pierre Mongeau
    Interactions entre réseaux sociaux et réseaux sociosémantique
    Communication
  • 20 novembre 2015
    Adele E. Goldberg
    Explain me this: Learning what no to say
    Linguistics
  • 23 septembre 2015
    Luc-Alain Giraldeau
    La cognition animale: apprendre seul et en groupe
    Learning, psychology, animals, collective
  • 10 avril 2015
    Julien Mercier
    À la recherche de la pierre de Rosette des neurosciences éducationnelles
    Education, neuroscience
  • 13 février 2015
    Jean Robillard
    Matérialisme radical et théorie de la connaissance »
    Philosophy, knowledge
  • 13 novembre 2014
    Frederick J. Newmeyer
    The Sign Theory of Language: Two Extensions
    Linguistics
  • 24 octobre 2014
    Roger Azevedo
    An interdisciplinary data fusion approach to measuring and fostering metacognition with advanced learning technologies
    Education, neuroscience, models, artificial intelligence
  • 25 avril 2014
    Yuri Rassovsky
    Neuropsychology of Schizophrenia: Bridging the Gap between Neurocognitive Deficits and Functional Outcome
    Neuroscience
  • 14 mars 2014
    Steve Masson
    Influence de l’architecture cérébrale sur les apprentissages scolaires
    Education, neuroscience
  • 4 octobr 2013
    Sydney Lamb
    Unlocking the Mind with the Key of Language: Relational Networks as a Bridge from Linguistics to Neuroscience
    Linguistics, neuroscience
  • 3 mai 2013
    Jesse Prinz
    Consciousness is attention
    Philosophy, psychology
  • 12 avril 2013
    Robert DeKeyser
    The ‘critical period’ debate: past, present, and future
    Linguistics, acuisition, developpmental
  • 22 mars 2013
    Bertram Gawronski
    Contextualized Representation and Automatic Evaluation
    Psychology
  • 26 octobre 2012
    Ellen Bialystok
    Reshaping the Mind: The Benefits of Bilingualism
    Linguistics, psychology
  • 25 mai 2012
    Bryce Huebner
    Transactive Memories reconstructed
    Philosophy
  • 30 mars 2012
    Jean-Marc Labat
    Modèles, méthodes et outils pour des serious games à métaphore intrinsèque
    Education, applications, models
  • 10 février 2012
    Patrick Cohendet
    Communautés et créativité dans la ville
    Creativity, models
  • 29 avril 2011
    Lars A. Ross
    The enigmatic temporal poles and their role in social cognition
    Psychology
  • 1 avr. 2011
    Serge Garlatti
    Vers la convergence des systèmes mobiles ubiquitaires, des médias sociaux et du web sémantique dans les technologies éducatives
    Computer science, web science
  • 11 mars 2011
    Dunja Mladeni
    Machine Learning and Knowledge Discovery for Semantic Web
    Web science, artificial intelligence
  • 28 novembre 2010
    Nick Ellis
    Language acquisition just Zipf’s right along
    Linguistics, developpmental, acquisition
  • 26 novembre 2010
    Benoit Dubreuil
    L’État de nature : l’évolution humaine et l’origine des hiérarchies
    Philosophy, anthropology, political science
  • 9 avr. 2010
    Julia R. Irwin
    Audiovisual speech perception in children with autism spectrum disorders
    Linguistics, autism
  • 19 mars 2010
    Daniel Memmi
    Histoire de l’écriture et sa signification cognitive
    Linguistics
  • 28 février 2010
    Edouard Machery
    Doing without Concepts
    Philosophy
  • 27 novembre 2009
    Beverly Park Woolf
    Detecting and Responding To Student Emotion
    Education, emotion
  • 3 novembre 2009
    Hugo Mercier
    La fonction sociale du raisonnement
    Philosophy, reasoning
  • 2 octobre 2009
    Chris Eliasmith
    From neurons to cognition
    Neuroscience, psychology, models
  • 3 avril 2009
    Randall Engle
    Working memory capacity/Executive attention as both a state and a trait variable
    Psychology
  • 6 février 2009
    Adam Albright
    Sources of phonotactic well-formedness : statistical, phonetic, and phonological biases
    Linguistics, models
  • 17 octobre 2008
    Richard P. Meir
    Language Modality and the Acquisition of Signed Languages
    Linguistics
  • 14 mars 2008
    Douglas O’Shaughnessy
    Développements récents en traitement de la parole
    Linguistics, applications
  • 15 février 2008
    Denis Bouchard
    Théorie linguistique et origine du langage
    Linguistics
  • 30 novembre 2007
    Franco Lepore
    Plasticité et réorganisation fonctionnelle chez la personne aveugle ou sourde – imagerie cérébrale et comportement
    Neuroscience, sensory motor
  • 26 octobre 2007
    Ray Jackendoff
    The Parallel Architecture and its Role in Linguistics and Cognitive Science
    Linguistics, model
  • 28 septembre 2007
    Andrew Brook
    Situated cognition and the extended mind hypothesis
    Philosophy, distributed cognition
  • 26 mars 2007
    William Durham et Bernard Comrie (dialogue)
    Human Populations and their Languages : How Tree-Like is their Diversification ?
    Linguistics, evolution
  • 23 janvier 2007
    Françoise Deloule
    Informatique, Gestion des connaissances et Sciences Cognitives
    Computer science, knowledge management
  • 1 novembre 2006
    Elena Lieven et Susan Goldin-Meadow (dialogue)
    What do children bring to language learning ?
    Linguistics, child, developmental
  • 5 mai 2006
    Paul Bloom
    Bodies and Souls
    Psychology, interaction, moral, developmental
  • 3 avril 2006
    Annette Karmiloff-Smith
    Modules, Genes and Evolution : What Have We Learnt From Developmental Disorders ?
    Linguistics, developmental, evolution, psychology

Institut des sciences cognitives

Fondé en 2003, l'Institut des Sciences Cognitives de l'UQAM vise à favoriser la recherche et le développement de compétences dans le domaine des sciences cognitives, à en partager les connaissances, à faciliter les échanges interdisciplinaires et à animer la communauté locale.

Coordonnées

Institut des sciences cognitives
Local DS-4202
320, rue Sainte-Catherine Est
Montréal (Québec) H2X 1L7

Suivez-nous